Професійне мовлення вчителя-словесника

Вдосконалюючи методику проведення уроку, учитель має вдосконалювати і культуру фахового мовлення (під якою розуміємо досконале володіння літературною мовою, її нормами). Мова учителя має залишатися зразковою для його учнів. Прикро, якщо мовленнєві помилки учителя помічають колеги, гірше, коли їх бачать учні.

Передусім помічають ненормативне наголошування. Наведемо перелік слів з таким типом мовленнєвих помилок.


Автор - авторИ (наприклад, авторИ підручника). Проте два Автори посібника.

 

В словосполученнях, які складаються із числівника (а саме, два, три, чотири, а також складеного числівника, що закінчується на два, три, чотири) та іменника, частина іменників змінює своє наголошення, яке збігається із наголошенням іменників у формі однини, а не множини.

 

Порівняймо: кАртка - карткИ, але дві кАртки

                    нОмер - номерИ, але сорок три нОмери. 

 

В словосполученнях з іншими іменниками їх наголошення збігається з наголошенням у формі називного відмінка множини.

 

 

Наприклад, варіАнт - варіАнти і чотири варіАнти

зОшит - зОшити і двадцять три зОшити.


БАтьківський (наприклад, бАтьківські збори, бАтьківська рада, бАтьківський комітет). Але батькІвство (наприклад, позбавити батькІвства)


ВидАння (наприклад, сучасне видАння словника). Існує омонім виданнЯ. Поширеним його вживанням є словосполучення дівчина (дочка) на виданнІ (коли йдеться мова про вік дівчини, здатної виходити заміж) 


ВИпадок (наприклад, цікавий вИпадок, розповідь про вИпадки з життя)


ВідобразИти (наприклад, відобразИти на дошці, відобразИти проблему у творі)


ВіршовИй (наприклад, віршовИй розмір, віршовА форма)


ДовІдник (наприклад, довІдник із літератури, виписати із довІдника, користуватися довІдником)


ДробовИй (наприклад, дробовИй числівник, дробовЕ число)


ЗавдАння (наприклад, творче завдАння, знайти в завдАнні)


КотрИй (наприклад, котрИй параграф?, котрА година?, котрЕ завдання?, котрІ учні?)


НайважлИвіший (наприклад, найважлИвіша проблема, найважлИвіше доручення, найважлИвіший предмет)


ОзнАка (наприклад, граматичні ознАки, виділення ознАк)


ПізнАння (наприклад, мова як засіб пізнАння, пізнАння закономірностей)


ПокАзник, але показникИ (наприклад, покАзник розвитку, визначення покАзника, показникИ досягнень, відсутність показникІв, але два покАзники)


ПОмилка і помИлка, але помилкИ. (наприклад,типова пОмИлка, наявність пОмИлки, робота над помилкАми, виправлення помилОк, але три помИлки)


ПорядкОвий (наприклад, порядкОвий числівник, порядкОвий номер)


РАзом (наприклад, написання слів рАзом, виконувати рАзом, підрахувати рАзом)


РефлЕксія (наприклад, займатися рефлЕксією, проведення рефлЕксії на уроці)


СтУпінь - стУпені (наприклад, школа І-ІІІ стУпенів). Читати римські цифри потрібно у формі однини: школа першого - третього (а не перших - третіх) стУпенів.


ТекстовИй (наприклад, текстовИй диктант, вивчення морфології на текстовІй основі)


ТипОвий уживають у значенні характерний, типовИй - у значенні зразковий, стандартний. Наприклад, типОві помилки, типОве явище,але типовИй план, типовА посадова інструкція)


ФаховИй (наприклад, фаховА підготовка, фаховИй рівень, фаховЕ змагання, фаховІ знання)


ФОрзац (наприклад, оформлення фОрзацу, робота з таблицями на фОрзаці)


ЧерговИй (наприклад, черговИй учень, черговІ в класі, завдання черговОму)


Використана література

1. Омельчук С. Основні аспекти мовленнєво-методичної компетентності сучасного вчителя-словесника / С. Омельчук // Дивослово. - № 5. - 2012. - С.13-18