Алгоритм, перевірений часом

Як вивести тематичну оцінку?

Як вивести тематичну оцінку?

Навіть така проста справа, як виведення балу за мовну (літературну) тему, викликає суперечки серед вчителів. Адміністрація шкіл, до функціональних обов'язків якої входить контроль виставлення підсумкових оцінок, часто-густо робить зауваження: "Ви неправильно вивели тематичну оцінку".

На нашу експертну думку, алгоритм виведення тематичного балу наступний:

  1. сумуються поточні оцінки;
  2. виведена сума (середнє арифметичне) порівнюється із оцінкою за контрольну роботу (у вигляді тестових завдань) з мовної теми;
  3. якщо показник поточних оцінок співпадає з оцінкою за контрольну роботу, оцінка за контрольну роботу вважається тематичною оцінкою (наприклад, поточні оцінки - 8, контрольна робота - 8, тематична оцінка - 8);
  4. якщо показник поточних оцінок вищий за оцінку контрольної роботи, останню підвищуюють на 1-2 бали (залежно від різниці між показником поточного оцінювання та результом контрольної роботи) (наприклад, поточні оцінки - 9, контрольна - 5, тематична - 7);
  5. якщо показник поточних оцінок нижчий за контрольну оцінку, останню знижують на 1-2 бали (залежно від різниці між показником поточного оцінювання та результом контрольної роботи) (наприклад, поточні - 5, контрольна - 9, тематична - 7);

Наша експертна думка підтверджується нормативно-правовими документами. Порівняйте два фрагменти з листів Міністерства освіти і науки України.


"Перевірка мовних знань і вмінь здійснюється за допомогою завдань тестового характеру з урахуванням специфіки виучуваного матеріалу. Решту часу контрольного уроку може бути використано на виконання завдань з аудіювання, читання мовчки.

Тематичну оцінку виставляють на підставі поточних оцінок, з урахуванням контрольної (тестової) роботи з мовної теми. Оцінку за семестр виставляють на основі тематичних оцінок". (лист Міністерства освіти і науки України від 01.07.2014р. № 1/9-343 "Про організацію навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах і вивчення базових дисциплін в основній школі").


"При виведенні тематичної оцінки, яка визначає рівень опанування учнями тієї чи іншої мовної теми (звуки і букви, частини мови, просте речення тощо) слід враховувати таке. Фронтальною формою перевірки результатів навчання з цього аспекту мовного курсу є контрольна робота з теми, яка складається із завдань тестового характеру. Оцінки за цю роботу виставляють у класному журналі з позначенням дати її виконання. Окрім того, здійснюється поточне оцінювання навчальних досягнень учня у засвоєнні мовного матеріалу і його результати враховуються у виведенні підсумкової оцінки за тему. Рекомендується враховувати при виставленні поточних оцінок і вміння учнів працювати самостійно з навчальним матеріалом, у парах і групах у взаємодії з однокласниками під час розв’язання навчальних проблем.

Наприклад, якщо за контрольну роботу з теми учень отримав 8 балів, а серед поточних оцінок переважають значно нижчі (або значно вищі) бали, то тематичну оцінку знижують (підвищують) на 1–2 бали (залежно від різниці між показниками поточного оцінювання та результатами перевірної роботи)". (лист Міністерства освіти і науки України № 1/9 – 592 від 30.08.2013 "Методичні рекомендації щодо оцінювання  результатів навчання російської мови та інших мов національних меншин для використання в загальноосвітніх навчальних закладах, де навчаються рідною мовою або вивчають її").


Протягом останніх 15 років підходи до викладання української мови та мов національних меншин уніфіковані. Як бачимо, в другій цитаті розгорнуто пояснюється порядок виведення тематичної оцінки, який стисло сформульований вищенаведеним чином: "Тематичну оцінку виставляють на підставі поточних оцінок, з урахуванням контрольної (тестової) роботи з мовної теми".


О.М. Мандровний, методист міського методичного центру