2014 рік

Відзначення 200-річчя від дня народження Тараса Григоровича Шевченка

Загальноміський конкурс юних шевченкознавців "Тарасовими шляхами"

Положення

про загальноміський конкурс юних шевченкознавців «Тарасовими шляхами», присвячений 200-річчю від дня народження Т.Г. Шевченка

 

І. Загальні положення

1.1. Конкурс юних шевченкознавців «Тарасовими шляхами» відбувається в рамках заходів до святкування в Україні 200-річчя від дня народження Т.Г. Шевченка.

1.2. Організатором конкурсу є відділ освіти виконавчого комітету Славутицької міської ради та міський методичний центр відділу освіти. 

1.3. Міський методичний центр створює журі конкурсу, залучає до участі в проведенні конкурсу представників загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів та інших міських організацій (за згодою).

1.4. Конкурс юних шевченкознавців проводиться 11 березня 2014 року о 15.30 на базі загальноміського бібліотечно-інформаційного центру та складається з чотирьох турів.

1.5. Для проведення конкурсу в загальноосвітньому навчальному закладі створюється команда конкурсантів з п'яти учнів 9-11-х класів та призначається вчитель, який відповідає за підготовку учнів до конкурсу. З числа учасників команди обирається капітан. 

 

ІІ. Мета Конкурсу

Мета конкурсу – популяризація життєвого шляху та творчої спадщини Т.Г. Шевченка, виховання любові до живого слова поета, поглиблення художньо-естетичного виховання молоді засобами художнього слова, підтримка літературно обдарованої молоді.

 

ІІІ. Підготовка конкурсу

3.1. До 21.02.2014 до міського методичного центру подається заявка в довільній формі з відомостями про учнів, які братимуть учать у конкурсі, та про вчителя, який готує команду конкурсантів. 

 

3.2. Для проведення І туру кожна команда повинна підготувати три запитання з відповідями до них, які стосуються фактів творчої біографії поета. До 28.02.2014 організаторів конкурсу ознайомлюють із змістом запитань та відповідями до них, вказуючи джерело інформації.

 

3.3. Для проведення ІІ туру командою готується виразне декламування твору Т.Г. Шевченка (обсяг приблизно 32 рядки), який розширює уявлення про світ його поезії. До 28.02.2014 організаторів конкурсу інформують про твір Т.Г. Шевченка, який готується до ІІ туру.

 

3.4. Для проведення ІІІ туру конкурсанти повинні знати зміст програмових творів Т.Г. Шевченка (із ранньої творчості та періоду «трьох літ»).

3.5. Для проведення IV туру команда повинна принести з собою ілюстрацію до будь-якого твору Т.Г. Шевченка, намальовану на аркуші  паперу формату А-3. До 28.02.2014 організатори конкурсу повинні бути проінформовані про назву твору Т.Г. Шевченка, до якого готується ілюстрація.

 

IV. Проведення конкурсу

4.1. І тур “ Юні біографи” 

На початку туру проводиться жеребкування за участю капітанів команд. Воно визначає чергу та ту єдину команду, якій команда-супротивник буде пропонувати запитання. Результати жеребкування поширюються на весь час конкурсу.

 

Етап, коли команда запитує

Капітан або представник команди виголошує запитання і чекає відповіді. Коли відповідь отримана, оцінює її словами: “це повна правильна відповідь”, або “це неповна правильна відповідь”, або “це неправильна відповідь”. Представник команди виголошує розв’язання власного завдання тільки у випадку, коли жодна команда не дала правильної відповіді. Якщо команди, що спостерігають, мають намір надати свою відповідь, порядок відповідей встановлює команда, що запитує. Таким чином відбувається  друге та третє запитування.

Журі враховує коментар команди, що запитує, під час власного оцінювання, але й має право на власну думку щодо оцінки за відповідь на запитання. Журі оцінює повну правильну відповідь в 2 бали, неповну правильну відповідь в 1 бал, неправильну відповідь в 0 балів.

 

Етап, коли команда відповідає

Команда супротивника виголошує запитання. На колективне обговорення дається до одної хвилини. Після закінчення обговорення капітан визначає одного відповідача. Журі враховує тільки слова відповідача. Будь-які уточнення з боку інших членів команди не враховуються.

 

Відповіді інших команд

У випадку коментаря «це неповна правильна відповідь» або «це неправильна відповідь» решта команд має право запропонувати свою відповідь.

Максимальна кількість балів за цей тур – 6.

 

4.2. ІІ тур “Читання художнього слова Т.Г. Шевченка

Представник команди читає напам’ять вибрану поезію. Тривалість читання не повинна перевищувати 3 хвилин.

Нарахування балів відбувається за принципом “зверху донизу”, тобто від вищої оцінки 12 балів відраховуються бали чи півбали за наступні недоліки під час декламування:

• непрезентабельний вигляд конкурсанта (руки за спиною, голова чи очі опущені);

• не використана сила голосу (занадто тихо – треба прислухатися);

• прискорений чи, навпаки, дуже повільний ритм виголошення;

• неволодіння почуттям “паузи”;

• неволодіння прискоренням чи уповільненням говоріння для виділення головного і другорядного у змісті твору;

• неволодіння посиленням голосу для виділення головного в змісті твору;

• вади дикції;

• заміна будь-яких слів тексту власними;

• нехтування тональністю уривка під час закінчення читання.

Максимальна сума балів за цей тур – 12.

 

4.3. ІІІ тур “Знавці змісту творів Т.Г. Шевченка

Головне завдання туру

Команда отримує бланк бліц-опитувальника, який має вигляд літературного диктанту на 12 запитань. Один конкурсант вписує правильну відповідь. Час виконання завдання – до 10 хвилин. Після закінчення роботи капітан повертає бланк до столу журі.

 

Додаткове завдання туру

Командам демонструється 5 відомих картин Т.Г. Шевченка. На отриманому бланку команда вписує їх назви. Кожна повна відповідь оцінюється в 1 бал. Неповні відповіді не оцінюються.

Максимальна сума балів – 17 (12+5).

 

4.4. IV тур “Я – ілюстратор” 

Команда презентує підготовлену ілюстрацію до твору Т.Г.Шевченка. Захист ілюстрації не повинен перевищувати 3-4 хвилин. 

Капітан або представник команди вказує на ілюстрації 1) головний об’єкт, який має виділятися на тлі фонових другорядних об’єктів, 2) пояснює взаємозв’язок масштабу, ракурсу, місця знаходження (центр, верх, низ, кут) головного об’єкту на ілюстрації зі змістом художнього твору. Також 3) пояснює вибір кольорів для ілюстрації, спираючись на зміст художнього твору. Нарешті, 4) цитує рядки, які особливо влучні з боку відповідності між твором Т.Г. Шевченка та ілюстрацією.

 

Ілюстрація та коментар оцінюються за показниками:

• вказані головні і другорядні об’єкти в зображенні – 2 бали;

• доведено, що головний об’єкт ілюстрації пов’язаний зі змістом твору – 2 бали;

• пояснений вибір кольорів стосовно змісту твору – 2 бали;

• наявне влучне цитування – 2 бали.

Ілюстрація без коментування не розглядається і не оцінюється.

Максимальна сума балів – 8.

 

V. Підсумкове оцінювання та визначення рейтингу команд 

 

5.1. Журі підраховує загальну кількість набраних балів кожною командою. Визначається рейтинг команд, відповідно до якого всі команди отримують одне з трьох призових місць.

 

5.2. Команди нагороджуються грамотами з боку організацій, які є організаторами та спонсорами творчого змагання. 

 

5.3. Хід та підсумки конкурсу висвітлюються у засобах масової інформації та на веб-сайті міського методичного центру.