Частина 1 Частина 2
Як і орфографічні, пунктуаційні помилки бувають «грубі» й «негрубі». Не беручи до уваги такого поділу, ми не зможемо об'єктивно оцінити рівень пунктуаційної грамотності учнів, правильно організувати їх подальшу роботу над удосконаленням пунктуаційних навичок.
Постановка тих чи інших розділових знаків мотивується синтаксичними, смисловими й інтонаційними ознаками, але визначальною є синтаксичне членування письмової мови, тому й до порушення цієї ознаки слід ставитись суворіше. Наприклад, пропуск розділового знака між однорідними членами речення, між компонентами складного речення — помилки «грубі», постановка тире замість двокрапки між елементами безсполучникового речення — «негруба» помилка. Зрештою, розбіжна з оригіналом постановка розділових знаків у написаному учнем диктанті, якщо вона не суперечить прийнятим правилам, взагалі за помилку не вважається.
До «грубих» належать помилки, що порушують уже вивчені правила і які складають основу шкільної пунктуації (наприклад, у кінці речення, між однорідними членами речення, між реченнями у складному синтаксичному цілому, звертанні, при вставних словах і реченнях, прямій мові), слід враховувати також характер охоплення даним правилом певного класу явищ, напр., крапка з комою між однорідними членами речення виступає рідко, тому постановка тут лише коми — «негруба» помилка, відсутність же коми між однорідними членами речення — «груба».
«Негрубими» пунктуаційними помилками вважаються:
Деякі пунктуаційні помилки можна не брати до уваги при оцінюванні робіт:
Рекомендується виправляти, але не враховувати при оцінюванні контрольного диктанту:
Із посібника В.Т. Горбачука "Види диктантів
і методика їх проведення" (1989)